STS Health Supplies - Ecolife Products - Luvico Super Elixer

Blauwe bessen geassocieerd met kleiner risico op Metabool Syndroom

Onderzoek toonde aan dat blauwe bessen het potentieel hebben om een groot aantal risicofactoren voor het metabool syndroom en hart-en vaatziekten te verminderen. Fytochemicaliën, een soort van nature voorkomende anti-oxidanten, worden verondersteld verantwoordelijk te zijn voor de gezondheidsvoordelen van de bessen zoals beschreven door diabeticlive.com.

De consumptie van blauwe bessen wordt geassocieerd met een verminderd risico voor het metabool syndroom. Fruit wordt al lang aanbevolen als onderdeel van een gezonde voeding, samen met groenten. Naast het verstrekken van gezonde en natuurlijke energie bestanddelen bevatten ze een verscheidenheid aan verbindingen en voedingsstoffen die op lange termijn voordelen voor de gezondheid bieden. Onderzoekers aan de Universiteit van Michigan Cardiovascular Center hebben onlangs een onderzoek uitgevoerd naar blauwe bessen vanwege hun effect op deterministische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en het metabool syndroom.
Het onderzoeksteam gebruikte ratten met een sterke aanleg voor obesitas en diabetes voor de studie. De ratten werden verdeeld in twee groepen, er werd een groep gevoed met een vetrijk dieet samen met blauwe bessen poeder, terwijl de andere groep werd gevoed met een vetarm dieet met blauwe bessen poeder. Een controlegroep werd gevoed zonder bessen.

De onderzoekers gebruikten gevriesdroogde tot poeder gemalen blauwe bessen, omdat de ratten waarschijnlijk geen hele bessen zouden eten. Het poeder werd vervolgens vermengd met het andere rattenvoedsel, het mengsel bestond voor 2% uit bessen.

De vermindering van het risico op het metabool syndroom is een belangrijke implicatie voor diabetes. Het metabool syndroom bestaat uit een reeks van gezondheidsproblemen die, wanneer ze tegelijk optreden het risico verhogen op hart- en vaatziekten en diabetes. Een van de risicofactoren voor het metabool syndroom is een verhoogd triglyceride gehalte, verhoogde taille omtrek (obesitas), verminderde HDL cholesterol en verhoogde bloeddruk. De toevoeging van blauwe bes als aanvulling bij het rattendieet bleek het risico van het metabool syndroom te verminderen.

De ratten hadden minder buikvet, een lager cholesterolgehalte, verbeterde insulinegevoeligheid en een goede bloedsuikerspiegel, en lagere triglyceride niveaus. Ze toonde ook een verminderde lever-grootte aan. Een vergrote lever wordt geassocieerd met obesitas en insulineresistentie.

Volgens onderzoeksleider E. Mitchell Seymour bood het onderzoek inzicht in de voordelen voor de gezondheid van blauwe bessen in de voeding: "Wij vonden door te kijken naar vetweefsel in de spieren, dat na consumptie van blauwe bessen getroffen genen betrokken waren bij de vetverbranding en opslag. Toen we naar het aangetaste spierweefsel keken, zagen we gewijzigde genen die verband houden met glucose opname".

Volgens Steven Bolling, hartchirurg aan de Universiteit van Michigan, zijn de voordelen van het eten van groenten en fruit al goed onderzocht, maar onze bevindingen ten aanzien van blauwe bessen toont dat de van nature voorkomende chemische stoffen die zij bevatten, zoals anthocyanen, veelbelovend zijn bij het verminderen van gezondheidsproblemen.


Publicatiedatum: 22-9-2011